گچبری,گچبری تخمه کن,گچبری توپر,گچبری برهشته,انواع گچبری,گچبری کلاسیک,گچبری مدرن,گچبری اسلیمی,گچبری سنتی,گچبریدستی,تهران,کرج,گچبری حاشیه,گچبری قاب,طراحی متیف,گچبری سقف,پذیرای,گچکاری,قیمت گچکاری وگچبری,قیمت گچبری دستی در تهران,گچبری گل و بوته,گچبری چدنی,ابزارهای برشی

انواع گچبری

  • یکشنبه 16 دی 1397
  • 5925 نفر

انواع گچبری09121675601رضا پارسایی

انوع گچبری

گچبری با نقش برجسته:

 

دراین نوع گچبری، گچ را درزمینه به صورت اندود کار می کردند بعد نقش مورد نظر را روی آن در می آوردند.برجستگی این نوع گچبری بیشتر از شیروشکری است طبیعی است که نقوش گل وبته برای گچبری برجسته و نقوش هندسی برای گچبری شیروشکری مناسب تر بوده است.
مجموعه بایزید بسطامی

                                 

 

گچبری برهشته(هشته=برجسته وبیرون آمده)


برجستگی این نوع گچبری نسبت به زمینه زیاد است به طوری که قسمت های گچبری شده برآمده وبیرون زده است.اگر چه سابقه تاریخی گچبری برهشته به پیش از اسلام می رسد، مثلاُکاخ بیشاپور در دوره ساسانی اما نمونه های آن را می توان در دوره رازی و آذری دید؛ مثل بنای دوازده امام یزد مربوط به قرون چهارم وپنجم هجری یا  محراب های قرن هشتم  مثل مسجد جامع اصفهان ،که گچ بری های بسیار نفیسی دارند.

 

                                                    

 


گچبری زبره


برجستگی این گچبری از نوع گچبری برجسته بیشتر اما از نوع برهشته کم تر است در این گچبری گوشه های نقش بدون مالش وپرداخت کردن کار می شده وگوشه ها تیز بوده اند.لذا گوشه ها، نقش بریدگی وتیزی پیدا می کرد.این گچبری ریزه کاریهای زیادی نداردوبیشتر در کتیبه های بناهای مذهبی ایران دیده می شود.


گچبری لُکه یا کلوخی


این نوع گچ بری در قرن سیزدهم هجری به دلیل نفوذ هنر مغرب زمین به ایران معمول شد که به نحو زننده ای برجستگی آن زیاد بود و به نام گچبری کلوخی مشهور شد.
در کاخ های دوره ناصری گچبری ها بیشتر کلوخی بودند نمونه های آن در کاخ بادگیر تهران(بالای ازاره های ایوان رو به جنوب)و همینطور در کاخ الماس دیده می شود که حتی طرحهای آن نیز ایرانی نیست.

 

                                                      

 

گچبری مشبک (توری)

 

گاه پنجره ها یا روزن هارا نیز با گچبری درست می کردند،مثلاُ در مسجد شاه ولی تفت، قطعات گچ مثل تور به هم بافته شده که به باریکی یک سنجاق هستند ونمونه ای از شاهکارهایی هنر گچبری محسوب می شوند.

شیوه کا ر این گچبری بدین صورت بوده است که گچبر ابتدا لایه ای از گچ را با فاصله حدوداُ15الی25 سانتیمتراز زمینه اصلی بوجود می آورد؛و بعد از این که گچ خود را گرفت به طرح اندازی نقش مورد نظر پرداخته ودرمرحله آخر زمینه طرح را خالی می کرد تا طرح مورد نظر را به صورت مشبک بوجود آورد.


گچبری توپر وتوخالی:

 

این اصطلاح برای تکنیکی به کار برده شده که از نظر عمل وتاثیر با گچبری برجسته کاملاً فرق دارد،در این تکنیک طرح تزئینی در سطح صاف به عمق کمتر از2سانتی متر کنده می شود تا در عقب، سطحی به موازات سطح جلو تشکیل دهد و خطوط اصلی طرح یا مستقیم و یا با ضربات مایل که از حیث عمق یکنواخت است کنده و بریده می شود.

 

گچبری معرق:(گچ تراش)

 

روش گچبری معرق همانند کاشی معرق است.ابتدا ملات گچ رنگی را که از قبل آماده شده روی سطح صافی می ریختند و پیش از آنکه گچ خود را بگیرد آنرا به شکل دلخواه می بریدند سپس قطعات بریده شده از گچ را با رنگ های مختلف و نقوش مورد نظر در کنار هم می چیدند و پشت آن ملات گچ می ریختند تا تمام زمینه کار یکپارچه شود و در نهایت قطعه بدست آمده را بوسیله دوغ آب گچ در محل کار می چسبانند.گچ بری معرق یک طرح کلی دارد با اندازه ای خاص،که باید طرح را بر روی محل مورد نظر پیاده کرد.نحوه ی پیاده کردن نقش،یا نقش اندازی و گرته زنی به این صورت بوده که ابتدا طرح مورد نظر را روی کاغذ رسم کرده و طرح را سوزن سوزن می کردند؛سپس گرد ذغال را داخل کیسه ای پارچه ای ریخته و روی سوراخ ها به کیسه ضربه می زدند تا گرد از سوراخ ها به سطح زیرکاغذ نفوذ کرده و نقش را پیاده کند.
گچ تراش رنگي(معرق گچي)-مسجد جامع  ساوه


گچبری پته

 

سابقه گچبری پته به قرن هشتم هجری می رسد.در این نوع گچبری کرباس را آهار می زدند به طوری که مثل مقوا می شد بعد روی آن گچ می کشیدند وروی آن،گچ بری مورد نظر را انجام می دادند. پس از آن کرباس گچبری شده را به صورت آمود روی دیوار می چسباندند.برای چسباندن کرباس روی دیوار علاوه بر چسب از میخ استفاده می کردند.البته سر میخ ها را به شکل های گوناگون مخروطی و... در می آوردند که خود جزء تزیین می شد.نمونه خوب گچبری پته را در زیر گنبد سلطانیه(قسمت های گلابی شکل)می توان دید.به طور کلی گچ بری ها یا به صورت قالبی یا در جا کار می شدند؛که گچ بری پته از نوع قالبی است؛از این نظر که جداگانه ساخته و نصب می شده است.

 

گچبری توپر وتوخالی:

 

این اصطلاح برای تکنیک هایی به کار برده شده که از نظر عمل و تاثیر با گچبری برجسته کاملاً فرق دارد، در این تکنیک طرح تزئینی در سطح صاف به عمق کمتر از ۲ سانتی متر طراحی می شود تا در عقب، سطحی به موازات سطح جلو تشکیل دهند و خطوط اصلی طرح یا مستقیم و یا با ضربات مایل که از حیث عمق یکنواخت است طراحی و بریده می شود.

 

گچبری لایه ای:

نوع دیگر از گچبری تراش است وبیشتر برای گچبری رنگی که بخواهند به چند رنگ مختلف در آید کار می شود، روش کار بدین صورت است که لایه گچ کشته را در محلی که قبلاً با گچ زنده زیر سازی و صاف شده است، می کشند و لایه های بعد را نیز به همین ترتیب کار می کنند؛ هر لایه رنگ خاصی دارد و بعد با کاردک و ابزار گچبری شروع به در آوردن طرح ها با رنگ های مختلف می کنند،ضخامت هر لایه نباید بیشتر از 1 تا 2   مالی مترباشد زیرا باعث ترک خوردن لایه گچ می شود.


تُنگ بری :

 

در این روش از حفره های گچی به شکل تنگ ها یی در تزئینا ت استفاده می شود.نمونه ها ی این گچ بری را در عالی قاپو اصفهان یا مسجد شیخ صفی اردبیل می توان دید.

 

                                                                  

 

گچبری کشته بری:

 

در ابتدا گچ زبره نیم کش بر روی محلی که بخواهند کشته بری انجام دهند کشیده شده و بعد روی آنرا گچ نرمه می کشند و پس از آنکه این گچ خود را گرفت یک لایه دیگر گچ نرم به قطر 1تا2 میلیمتر میکشند و پس از گرفتن این گچ که آب آن زیادتر و نرمتر بود از لایه زیرین طرح را پیاده می کردند و با استفاده از دَم بُر اطراف طرح را خط می انداختند تا به زمینه سفت زیرین برسند. پس از آن بوسیله بومخار قسمت های اضافی را از زمینه جدا می کردند تا طرح کشته بری بدست آید. این شیوه بیشتر در دوره صفوی رایج بود.


گچبری تخمه بری


در برخی از کارهای گچبری مثل کاشی به شکل (لعاب پران) عمل می‌ کردند، که این گچبری را تخمه کن می‌ گویند یعنی برای تنوع قسمتی از گچبری را که معمولا وسط نقش بوده است، به اندازه یک عدس می‌ پراندند.
عمده ماده اصلی برای استفاده در تخمه درآوری، گچ سفید و نرم است که اول بایستی مقدار گچ لازم غربال شده و به یک درجه از نرمی برسد، آنگاه بایستی با آب مخلوط شده و خمیر نرم و یک نواختی را بوجود آورند؛ سپس خمیر گچ در سطح دیوار مالیده شده و صاف و یکدست می شود واین زمینه ی کار تخمه درآوری می باشد .این نوع گچبری به سه روش اجرا میشود.

نکته مهم دیگر در این تزئین که فرق این تزئین را با نقاشی روی گچ از نظر ظاهر مشخص میکند؛ این است که در نقوش تخمه درآوری سایه روشن وجود نداشته است. در حالی که در نقوش دیگر روی گچ ممکن است سایه پردازی انجام شود.

دیگر اینکه از لحاظ استحکام نقوش و ماده بکار رفته شده روی زمینه و ظرافت ، قابل مقایسه با روش های دیگر نیست .

دیگر اینکه نقوش آبرنگی روی گچ در اثر مرور زمان ممکن است فرسوده شود و شفافیت خود را از دست بدهند؛ همچنین مواد رنگی چسبندگی خود را کم می کنند؛ لذا رنگ در سطح تزئین به خطر می افتد و امکان ریزش و از بین رفتن آن وجود دارد.

اما در نقوش تخمه درآوری به لحاظ این که گچ و رنگ در عمق فرو رفته است و مجدداً به سطح آمده این عوارض مشاهده نمی شود و هنگام عمل مرمت نیز کار با اصول بهتری انجام می شود.

شایان ذکر است که انتخاب مکان مورد نظر برای روش تخمه در آوری مهم است، چرا که رطوبت از عواملی است که با گچ سازگاری ندارد و قرار گرفتن محل تزئین در مسیر رطوبت هر چند کم باشد به علّت خاصیت مکش رطوبت توسط گچ،اثر را نابود می کند و رنگ ها و گچ پوسیده خواهند شد.

به همین علت یکی از موارد استفاده این تزئین روی سردرها و مقرنس ها است، که احتمال نفوذ رطوبت کم می باشد و یا در بدنه هایی از دیوار به کار رفته که درصد رطوبت آن بسیار ناچیز باشد ویا اصلاً نداشته باشد.
آنچه مسلم است این است که بسیاری از نقوش و رنگ ها را میتوانیم در سطح مورد اطمینان با روش تخمه درآوری به اجرا در بیاوریم و از ظرافت این تزئین نسبتاً با دوام بهرمند گردید.

ابزار های مورد استفاده برای اجرای روش تخمه درآوری در تزئین دیوار عبارت هستند از: انواع کاردک های نوک پهن و نوک باریک،ظرف مخصوص خمیر کردن گچ (استانبولی)، ماله برای صاف کردن سطوح گچ و غربالگره در گچبری:

همزمان با بکار بردن گره ها در آجر، کاربرد گره در گچبری نیز آغاز میشود نمونه بارز آنرا میتوان در محراب مسجد جامع فَریومد مشاهده نمود که نفیس ترین نوع گره کاری گچبری است .

 

گره در گچبری:

 

در گره کاری وگچبری ابتدا سطح کار، کُرم بندی و شمشه گیری میشود تا سطح به سطوح کوچکتر تقسیم شود ،پس از آن زیر کار، با لایه ای از کاهگل ، گچ وخاک  یا گچ ،اندود می شود؛ بعد لایه ای از گچ کشته آماده به سطح اندود شده کشیده می شود.زمینه گره مورد نظر که بر روی کاغذ ترسیم شده بصورت گرته زدن بر روی سطح گچ مورد نظر پیاده میشود.پس از مشخص شدن حرکات طرح ، خطوط لازم بوسیله قلم گچبری، بریده می شود و پس از پرداخت،گره بر روی گچ بوجود می آید.


نقوش مُهری:

 

گاهی به خاطر اینکه آجر را نمی تراشیدند بین دو آجر را با گچ تزیین میکردند ؛که بعد ها این تزیین به کمک سفال های مهری انجام شده و بدین ترتیب صورت میگرفته که بندهای عمودی دیوار آجری را عریض تر میگرفتند و یا قسمتی از آجر، در امتداد بند عمودی بریده میشد و این سوراخ ها را با گچ پر میکردند و موقعی که هنوز گچ خود را نگرفته بود با طرح های مختلف روی آنرا تزئین میکردند. در بعضی موارد طرح ها را با مهر چوبی روی گچ نقش می کردند.طرح های مزبور شامل طرح های ساده هندسی ، اشکال گل وبوته و اسامی مقدس الله وعلی بوده است.پخش بودن این سوراخ ها در کل دیوار ترکیب جالب توجهی در سطح دیوار ایجاد می کند.همچنین از نقوش مهری در تمام بناهای دوره سلجوقی و ایلخانی استفاده شده است.

 


 

گچبری ,گچبری سنتی,گچبر,گچ بری,گچبری دیوار,قاب دیوار,قاب گچبری,ابزارقاب,عگس گچبری مدل گچبری,نمونه گچبری,گچبری دستی,گچبری مدرن,گچبرتهران,گچبر لابی,دورلامپی,گچبری سقف,پزیرایی,گچبری و قابندی سالن,نورپردازی سقف,گچبری ماهر در تهران,کلاسیک,مدرن,اسلیمی,قاب,دیوار,گل و بوته,گچبری دایره,حاشیه,ابزار,کار,خدمات ساختمان,داخلی,تزینات گچبری دستی

گچبری چیست ؟ گچبری سنتی رضا پارسایی

گچبری یکی از هنرهای تزیینی برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان است که قدمتی بسیار طولانی دارد.گچ خصوصیاتی دارد که آن را یکی از مواد پر مصرف در معماری سنتی و... .
گچبری کلاسیک,گچبری,گچبری سینی کنج,طرح سینی کنج,گچبری سقف سالن,نورمخفی,گچبری دستی,خدمات ساختمان,خدمات داخلی,تزینات داخلی ساختمان,معماری,گچبری ماهر در تهران,گچبر در تهران,استا گچبر,معماری داخلی,طراحی و گچبری دستی,دیزاین,گچبر خوب,گچکاری ساختمان,سفید کاری ,سفید ساده,استا گچکار,تهران,کرج,طراحی داخلی,ابزار برشی,عکس سینی کنج,مدل سینی کنج,عکس گچبری دستی,مدل گچبری دستی

طرح سینی کنج با چدن کاری فیلم اجرای گچبری سینی کنج اجرا شده در پارک وی خیابان فرشته

گچبری کلاسیک رضا پارساییطرح سینی کنج با چدن کاری فیلم اجرای گچبری سینی کنج اجرا شده در پارک وی خیابان فرشته09121675601
گچبری سینی کنج,تاج,گل,گچبری دستی ,عکس گچبری ,مدل های گچبری خوب,مدل های گچبری جدید,گچبری مدرن,کچبری کلاسیک,خدمات داخلی ساختمان,طراحی و اجرای گچبری های دستی,خدمات ساختماندر تهران,گچبری چیست,گچبر ماهردرتهران,استا گچبر ماهر ,گچکار ماهر,گچکار ساختمان,بنا گچبر,بنا گچکار,گچبری قاب,گچبری سرقاب,گچبری قاب روی دیوار,مدل قابندی دیوار,طراحی داخلی,اجرای گچبری,گچبری سنتی,گچبری سلطنتی,گچکارخوب,گچبر خوب,تزیینات داخلی ساختمان,سینس کنج,گچبری سقف پزیرایی,ابزار های برشی,لبه نور مخفی

گچبری سینی کنج کلاسیک رضا پارسایی09121675601

گچبری سینی کنج09121675601رضا پارسایی
گچ تیز,گچ خوش مایه,انواع گچ,گچبری,گچ جبل,گچ کشته,گچ خمیری,گچ دیرگیر,گچ بتونیی,گچ سفید,گچ وخاک,تیغه گچی,گچ چیست,اموزش درست کردن گچ,اموزش پنجه زدن گچ,تاریخ گچ در تاریخ اسلام,طرز استفاده از گچ,گچ کیسه ای,گچ فله,قیمت گچ,گچ در ساختمان,گچ ساختمانی

انواع گچ

گچ فقط در آب حل می شود  و نسبت درصد آن با آب رابطه مستقیم دارد انواع گچ به لحاظ شیوه ساخت عبارتند از ...