گچبری در دوره های مختلف,گچبری اسلامی,گچبری پارسایی,گچبری

هنر گچبری در دوره های مختلف تاریخی

  • پنجشنبه 6 دی 1397
  • 1123 نفر

هنر گچبری در دوره های مختلف تاریخی

هنر گچبری در دوره های مختلف تاریخی

گچبری در دوره معاصر

در هنر گچبري ايرن معاصر هنر تزئين بناها در قسمت هاي بيروني نما از انواع گلچيني هاي آجري و گلچيني هاي معقلي با نقوش بسيار دلنواز پديده هاي نو در بناهاي ايراني، به خصوص مسکوني به وجود آمد. در اين دوره از هنر گچبري جهت تزئين نماسازي هاي خارجي خصوصاً در سر درب منازل مسکوني از نقوش مختلف چون ملائکه، خط و شعر در پيش ايوانها، همچنين به کارگيري انواع نقوش گل و گياه در حرکاتي بسيار قرينه به شکل منفرد يا به صورت گسترده زيبايي خاص به نماي خارجي بناها داده مي شد. از قسمت هاي داخلي پديده هاي بسيار ارزشمند گچبري به پيش بخاري سازي نفيس و پر هنر به نام لندني سازي مي توان اشاره کرد. همچنين در گلويي سازي ها از چهارگوشه سقف و در ناحيه مياني سقف ترنج هاي خرد و کلان با نقوش برجسته گل و گياه موزون زيبايي دلنشين و روح نوازي به نماي داخلي بناهاي مسکوني داده مي شد؛ که گاه برخي از آنها تا امروز به يادگار مانده است.

 

هنر گچبری در دوره اسلامی


پس از ظهور اسلام نیز از هنر گچبری در بناها استفاده می‌شده‌است، ولی به دلیل حرمت پیکره سازی، این هنر در قالب نقوش برجسته از گل و گیاه و نیز انواع طرح‌های اسلیمی و بندهای ختایی، به ویژه در قالب انواع خط‌های مختلف و متنوع تجلی یافت. در آثار گچ‌بری به جا مانده از قرن سوم هجری نمونه‌های درخشانی در مسجد فریومد سبزوار به نام مینو تکاری به واقع خلاقیت هنر بی‌مانند از سر پنجه هنرمندان آن روزگار برای ما به یادگار مانده‌است.
هنر گچبری دوران اسلامی توانست راه خود را با تکیه بر نقوش انتزاعی و هندسی در هنر اسلامی نیز باز کند به طوری که نمونه های بی نظیر هنر گچبری اسلامی را می توان در مساجد خاصه در محراب ها به خوبی مشاهده کرد. به عنوان نمونه محراب مسجد بزرگ شیراز، مسجد جامع بسطام و مسجد میدان ساوه نمونه هایی از عالی ترین هنر گچبری اسلامی را در خود جای داده اند.

 

هنر گچبری در دوره قاجاریه


هنر گچ‌بری در دوره قاجار رونق فوق‌العاده‌ای به خود گرفت، به علت مسافرت پادشاهان قاجار به فرنگ از هنر گچ‌بری اروپا تقلیدهایی در کاخهای شاهی بخصوص در سر ستون سازیها، گلویی سازیها و سقف سازیها در کاخهایی چون گلستان و عشرت آباد و پاره‌ای دیگر حدوداً پیروی گردید. اما به‌طور قاطع می‌توان گفت که این تقلیدها هرگز نتوانست جای هنر و نقوش بسیار پر هنر اصیل ایرانی، بخصوص نقشهای اسلیمی و ختایی و گل و گیاه که نشأت گرفته از سرپنجه با ذوق هنرمندان ایران زمین می‌باشد را در گچبری بناهای ایران زمین بگیرد. البته در این برهه از زمان در هنر گچ‌بری خلاقیت‌ها و نوآوری‌های بسیار چشمگیری از طرف هنرمندان گچ‌بر در آثار و ابنیه و به خصوص منازل مسکونی سنتی بیرونی و اندرونی ایران پدیدار گشت که به واقع هر یک از آثار به جای مانده خود تابلوهای بسیار نفیس و پر ارزش از هنر با فلسفه و خرد و فرهنگ هنرمندان ایران است. از میان آثار فراوان گچ‌بری این دوره می‌توان به گچ‌بری جالب کاخ ارم و نارنجستان قوام در شیراز و مقرنس بندی‌های آونگ گچی همراه با گچ‌بری‌های خانه طباطبائی و خانه بروجردیهای کاشان و خانه شهریاری در بخش یانه‌سر شهرستان بهشهرهمراه با نوآوریهای شگرف در بناهای یادشده و بسیاری از بناها و آثار دیگر ایران یاد کرد.

 

هنر گچبری در دوره سلجوقیان


هنر گچ‌بری در انواع خط کوفی همراه با نقوش اسلیمی خرطوم فیلی روند تحول این هنر در دوره سلجوقی بوده‌است. به‌طور کلی هنر گچ‌بری در دوره سلجوقی مورد توجه در نما سازی‌های داخل بوده‌است. از میان آثار این دوره می‌توان به گچ‌بری‌های مسجد اردستان با خط بسیار زیبای کوفی مزهّر و بخصوص مسجد و گنبد علویان در همدان که به واقع دنیایی از هنر گچ‌بری بسیار گسترده‌ای در آن اشکال گوناگون جمع شده‌است اشاره داشت.

 

هنر گچبری در دوره تیموریان


دوره تیموری عصر بوجود آمدن رسمی بندی و کاربندی‌هایی از قالبهای گچی ارزشمند و به تحول رسیدن هنر گچ‌بری از نقوش گوناگون بخصوص اسلیمی و انواع خطهای گوناگون می‌باشد. به‌طور کلی در هنر گچ‌بری این دوره از هنرهای دیگر چون هفت قلم خط از انواع کوفی به نام‌های کوفی پیرآموز، کوفی مشجًر، کوفی مزهّر، کوفی گره دار، کوفی مشبک، کوفی تصویری و تعدادی دیگر کوفی در آثار ادوار اسلامی نهایت استفاده شده‌است. همچنین خطهای (محقق، نسخ، ثلث، رقاع، تعلیق، و نستعلیق) با هنر آفرینیهای فراوان و در مواردی از شاخه‌های این خط‌ها بخصوص خط معقلی در هنر گچ‌بری آثار ایران بهره فراوان گرفته شده‌است. از آثار فراوان این دوره می‌توان به مقرنس بندیهای گچی ارزشمند سر درب مسجد میدان کاشان، قطار بندیهای گچی مدرسه خرگرد در خواف و خط‌های بسیار جالب گچ‌بری بقعه شیخ احمد جام در تربت جام و بقعه سید رکن الدین در یزد و بسیاری دیگر اشاره داشت.

 

هنر گچبری در دوره ایلخانی

در دوره ایلخانی روند هنر گچ‌بری به سرحد کمال مطلوب رسید. به وجود آمدن محراب‌های گسترده با انواع خط‌های کوفی و خط‌های سلطانی، دیوانی، رقعی، و به‌کارگیری انواع گره هندسی با نقوش اسلیمی توماری و اسلیمی ماری در لابلای کتیبه و اسپرهای خط با گل و برگ‌های پهن گود و برجسته، عظمت و شگرفی‌های فراوان در آثار ایران و هنر گچ‌بری در آن به وجود آورده شده.

از میان آثار به جا مانده از این دوران می‌توان به کتیبه‌های گچ‌بری خط کم‌نظیر مسجد حیدریه قزوین، خانقاه و بقعه بایزید بسطامی در بسطام در مقیاس گسترده و وسیع، محراب ارزشمند پیر بکران در جنوب اصفهان و نوعی بی‌همتا از این هنر ارزشمند را در محراب بسیار جالب و منحصر به فرد الجایتو در در مسجد جامع اصفهان که به جرئت می‌توان این پدیده بزرگ و عظیم هنر گچ‌بری را شاخص‌ترین و با ارزشترین نوع گچ‌بری در معماری جهان، بخصوص جهان اسلام دانست و از آن یاد کرد

 

 

 

هنر گچبری در دوره صفویه


در دوره صفویه هنر گچ‌بری وارد روش‌های خاص شده‌است. به‌طوری‌که زیباترین مقرنس بندی‌های گچی با عناصر گوناگون بخصوص مقرنس بندی‌های طاس و نیم نیم طاس همراه با نقوش گل و گیاه با انواع تیغه‌های گچی دالبری زینت بخش کاخ‌های شاهی به بهترین شکل ممکن گردیده‌است.در این میان می‌توان به پدیده‌های ارزشمند مقرنس قطار و کاربندی‌ها و یزدی بندی‌های گچی بسیار شگرف کاخ هشت‌بهشت و سر درب بازار قیصریه در اصفهان بخصوص دالبرهای تیغه منقوش از ظروف گوناگون همچون تنگ و سبو مقرنس بندی‌های طاسه دار گچی در تالارهای شاه نشین و موسیقی کاخ عالی قاپو و خط گچ‌بری ثلث بسیار ارزشمند در صفه درویش مسجد جامع اصفهان و بسیاری دیگر یاد فراوان داشت.

 

 

 

هنر گچبری در دوره زندیان


هنر گچ‌بری در دوره زندیان هنر آفرینی‌های فراوان و ارزشمند از گچ‌بری، مقرنس بندی گچی، ترنج اندازی همراه با گل و گیاه و نقوش بدیع در آثار شهرهایی چون شیراز و بخصوص در عمارت کلاه فرنگی، مقبره اولیه خان زند (وکیل الرعایا) که امروز موزه پارس می‌باشد به وجود آمد

 

 

 

گچبری ,گچبری سنتی,گچبر,گچ بری,گچبری دیوار,قاب دیوار,قاب گچبری,ابزارقاب,عگس گچبری مدل گچبری,نمونه گچبری,گچبری دستی,گچبری مدرن,گچبرتهران,گچبر لابی,دورلامپی,گچبری سقف,پزیرایی,گچبری و قابندی سالن,نورپردازی سقف,گچبری ماهر در تهران,کلاسیک,مدرن,اسلیمی,قاب,دیوار,گل و بوته,گچبری دایره,حاشیه,ابزار,کار,خدمات ساختمان,داخلی,تزینات گچبری دستی

گچبری چیست ؟ گچبری سنتی رضا پارسایی

گچبری یکی از هنرهای تزیینی برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان است که قدمتی بسیار طولانی دارد.گچ خصوصیاتی دارد که آن را یکی از مواد پر مصرف در معماری سنتی و... .
گچبری کلاسیک,گچبری,گچبری سینی کنج,طرح سینی کنج,گچبری سقف سالن,نورمخفی,گچبری دستی,خدمات ساختمان,خدمات داخلی,تزینات داخلی ساختمان,معماری,گچبری ماهر در تهران,گچبر در تهران,استا گچبر,معماری داخلی,طراحی و گچبری دستی,دیزاین,گچبر خوب,گچکاری ساختمان,سفید کاری ,سفید ساده,استا گچکار,تهران,کرج,طراحی داخلی,ابزار برشی,عکس سینی کنج,مدل سینی کنج,عکس گچبری دستی,مدل گچبری دستی

طرح سینی کنج با چدن کاری فیلم اجرای گچبری سینی کنج اجرا شده در پارک وی خیابان فرشته

گچبری کلاسیک رضا پارساییطرح سینی کنج با چدن کاری فیلم اجرای گچبری سینی کنج اجرا شده در پارک وی خیابان فرشته09121675601
گچبری سینی کنج,تاج,گل,گچبری دستی ,عکس گچبری ,مدل های گچبری خوب,مدل های گچبری جدید,گچبری مدرن,کچبری کلاسیک,خدمات داخلی ساختمان,طراحی و اجرای گچبری های دستی,خدمات ساختماندر تهران,گچبری چیست,گچبر ماهردرتهران,استا گچبر ماهر ,گچکار ماهر,گچکار ساختمان,بنا گچبر,بنا گچکار,گچبری قاب,گچبری سرقاب,گچبری قاب روی دیوار,مدل قابندی دیوار,طراحی داخلی,اجرای گچبری,گچبری سنتی,گچبری سلطنتی,گچکارخوب,گچبر خوب,تزیینات داخلی ساختمان,سینس کنج,گچبری سقف پزیرایی,ابزار های برشی,لبه نور مخفی

گچبری سینی کنج کلاسیک رضا پارسایی09121675601

گچبری سینی کنج09121675601رضا پارسایی
گچ تیز,گچ خوش مایه,انواع گچ,گچبری,گچ جبل,گچ کشته,گچ خمیری,گچ دیرگیر,گچ بتونیی,گچ سفید,گچ وخاک,تیغه گچی,گچ چیست,اموزش درست کردن گچ,اموزش پنجه زدن گچ,تاریخ گچ در تاریخ اسلام,طرز استفاده از گچ,گچ کیسه ای,گچ فله,قیمت گچ,گچ در ساختمان,گچ ساختمانی

انواع گچ

گچ فقط در آب حل می شود  و نسبت درصد آن با آب رابطه مستقیم دارد انواع گچ به لحاظ شیوه ساخت عبارتند از ...