گچبری ,گچبری کلاسیک,گچبری سنتی,گچبری در زمان ساسانیان

گچبری ایرانیان در زمان ساسانیان

  • شنبه 17 آذر 1397
  • 3296 نفر

هنر ایران از دوران های پیش از تاریخ تا دوران تاریخی و سپس در دوران اسلامی دگرگونی های عظیمی را شامل گشته و چه بسا با کندکاو  بیشتری بتوان نشانه های بارزتری از این هنر جهانگیر را بدست آورد ...

گچبری ایرانیان در زمان ساسانیان


هنر ایران از دوران های پیش از تاریخ تا دوران تاریخی و سپس در دوران اسلامی دگرگونی های عظیمی را شامل گشته و چه بسا با کندکاو  بیشتری بتوان نشانه های بارزتری از این هنر جهانگیر را بدست آورد .
عصر ساسانی یکی از دوان های هنری تاریخ ایران بشمار می رود که بیش از 1400 سال از عمر آن گذشته است هرجند از که برخی از جلوه های هنری این عهد در گونه های هنر تشریفاتی و درباری،همچون معماری و مجسمه سازی و گچبری به اوج خود می رسد .
یکی از هنرهای با ارزش این دوران این دوران هنر گچ بری است که مکانی شایسته را برای خود در میان سایر هنرهای کسب کرده است و در میان هنرهای مختلف ساسانی ،مشخص تر و از نقطه نظر کاریرد و الگوی کار پیشرفته تر می باشد.
در دوران ساسانی گچکاری و گچبری مقام مهمی در هنر تزیین داشته و پوششی جهت دیواره های آجری و یا دیواره هایی که با قلوه سنگ ساخته می شده ،بشمار می رفته است و بعلاوه از گچ و استوک های متعدد قالبی و کنده کاری  شده میساخته و در تزیین بناهای حکومتی بکار می برده اند.
گچکاری و استفاده از گچ بطور کلی در ایران سابقه طولانی دارد و بعنوان مثال می توانیم قدیمی ترین اثر گچی را در هفت تپه خوزستان می توان نام برد که مربوط به دوران ایلامی است .در دوران هخامنشی و اشکانی هم تا حدی از این هنر استفاده می شده ،لیکن در عصر ساسانی تکنیک و روش های به همراه نقوش و متیف های مختلف حیوانی و انسانی و گیاهی و همینطور هندسی برای این هنر قائل شدند و در مجموع از بکارگیری روش ها و تلفیق آن عناصر و متیف ها در روی گچبری ،مناظر جالب توجهی عرضه گردید که باعث تحولاتی در هنرهای دیگر عهد ساسانی و هنرهای دوران اولیه اسلام در ایران و خارج از ایران شد.
بطور خلاصه ،با توجه به به آنچه که در این نوشتار خواهد آمد و نظر به اهمیتی که این هنر در قالب های مختلف تزئینی خود در راستای هنر ساسانی داشته است ،چنین بنظر می رسد گچبری یکی از هنرهای ارزنده عهد ساسانی و دارای الگویی کاملتر و پیشرفته تر از دیگر هنرها و بیان کننده تاریخ هنر در این عهد می باشد و در حقیقت ،در قالب  طر ها و متیف های جالبی که ارائه  گردیده ،توانسته است در بعضی از صحنه های رزمی و بزمی ،بخصوص در گچبری های مربوط به طاق بستان ،تاریخ مصور این عهد را نشان دهد که حاکی از رابطه ایست بین انسان و حیوان 
و طبیعت و یا بررسی طرح های مختلف گچبری ،در خواهیم یافت که این سه عنصر ،در ابداع و خلق آثار گچبری دخیل می باشند .


-پیشینه هنر گچبری در ایران پیش از ساسانی


1-استفاده از گچ بعنوان عامل تزئینی در متیف های گچبری 
از دوران های باستانی ایران آثار زیادی برجامانده است نظیر تخت جمشید ،نقش رستم ،نقش رجب و غیره که در درونشان کاخها و تالارهای با شکوه و هم چنین آثار نقوش برجسته و مقابر که هرکدام از اینها با رنگ و بوی خاص و دلپذیری آرایش یافته اند که در مجموع ،یادگارهای پیشین مردم این مرزو بوم را تشکیل می دهند که در مطالعه هر کدام از این آثار ،طرح ها و متیف های ارزنده ای را به ما ارائه می دهد که بیانگر احساسات و روح هنرمندان است.
عامل تزئین ،بعنوان آرایش بنا یا هر اثر هنری که نشام دهنده اعتلای هنر باشد ،در دوران های مختلف فرق می کرده است ،کما اینکه ما تزئین مختصر و مفیدی را بر روی سفال های ماقبل تاریخ ایران داشته ایم که بیشتر جنبه های جزئی داشته و بنا به میل و آرزوهای افراد سازنده آن ،زینت بخش آثار هنری بوده است که مشاهده آن متیف ها می تواند برای هر بیننده صاحب ذوقی ،تصور و فکری را که سازنده آن داشته ،روشن نماید.از جمله صحنه های شکار ،مراسم تدفین و یا شادی و دیگر متیف های نظیر اینها.
در دوران اشکانی ،هنر گچبری دارای روش خاصی بوده که با فن بکار گیری این عامل در عهد ساسانیان تفاوت داشته است.طرح های گچبری در این دوران بسیار ساده اند و معمولا از اشکال هندسی مدور استفاده کرده اند و بسیاری از این متیف ها مدور داخلشان گلهای چهار پر ایجاد گریده و این گل ها چهار پر نیز در میان خود لوزیهای متساوی الاضلاعی را در بر می گیرند و این نوع نقوش دایره ای حتی بر روی ظرف ها نیز بکار می رفته است.
اشاره کردیم تزئینات اولیه بر روی سفال بود و بعد که به معماری توجه بیشتری گردید عناصر و متیف هایی نیز طرح گردید و از وجودشان د پیکره بناها استفاده شد.تزئیناتی که بوجود آمد، در ابتدا طرح های بسیار ساده و ابتدایی بود ،ولی با وفور عناصر و متیف های تزئینی در روی نقوش برجسته ،برای تزئین دیگر آثار هنری نیز مورد استفاده قرار گرفت و این فراوانی موجب گردید تا متیف های تا متیف ها به سه دسته تزئینی بشکل هندسی ،گیاهی و متیف های انسانی  بر روی آثار تقسیم گردند.
تا قبل از گسترش این هنر در دوران ساسانی متیف ها دارای قالب کلاسیک بودند و طرح هایی نظیر تخم مرغ ،نوار یا ردیف با پیچ و تاب و انجنا های زیاد در حاشیه های کوچک و قوس ها و طاقچه ها تظاهر می یافتند و اندک اندک پس از سیر دورانی ،هنرمندان به ارائه ظرح و متیف های جالب تر فائق آمدند .بطور کلی گسترشی که در امر تزئین و ایجاد طرح های مختلف آن در دوران ساسانی به انجام رسید ،باعث گردید که ناحودآگاه این متیف ها در آثار هنری دوران اسلامی نیز نفوذ یابند و حتی تا دورتر از این مرز و بوم تاثیر گذارد .اما واقعیت این است که گسترش بوسیله یک ابتکار یا پدیده ،خود به خود تجلی یافت نه به ورت تفسیر یک اختراع خالص و بلکه در ترکیب عناصر این ابتکار هنری ،نوعی محاسبات ریاضی در کار بوده است که  صنعتگر را وادار می ساخته 

گچبری ,گچبری سنتی,گچبر,گچ بری,گچبری دیوار,قاب دیوار,قاب گچبری,ابزارقاب,عگس گچبری مدل گچبری,نمونه گچبری,گچبری دستی,گچبری مدرن,گچبرتهران,گچبر لابی,دورلامپی,گچبری سقف,پزیرایی,گچبری و قابندی سالن,نورپردازی سقف,گچبری ماهر در تهران,کلاسیک,مدرن,اسلیمی,قاب,دیوار,گل و بوته,گچبری دایره,حاشیه,ابزار,کار,خدمات ساختمان,داخلی,تزینات گچبری دستی

گچبری چیست ؟ گچبری سنتی رضا پارسایی

گچبری یکی از هنرهای تزیینی برای نمای بیرونی و داخلی ساختمان است که قدمتی بسیار طولانی دارد.گچ خصوصیاتی دارد که آن را یکی از مواد پر مصرف در معماری سنتی و... .
گچبری کلاسیک,گچبری,گچبری سینی کنج,طرح سینی کنج,گچبری سقف سالن,نورمخفی,گچبری دستی,خدمات ساختمان,خدمات داخلی,تزینات داخلی ساختمان,معماری,گچبری ماهر در تهران,گچبر در تهران,استا گچبر,معماری داخلی,طراحی و گچبری دستی,دیزاین,گچبر خوب,گچکاری ساختمان,سفید کاری ,سفید ساده,استا گچکار,تهران,کرج,طراحی داخلی,ابزار برشی,عکس سینی کنج,مدل سینی کنج,عکس گچبری دستی,مدل گچبری دستی

طرح سینی کنج با چدن کاری فیلم اجرای گچبری سینی کنج اجرا شده در پارک وی خیابان فرشته

گچبری کلاسیک رضا پارساییطرح سینی کنج با چدن کاری فیلم اجرای گچبری سینی کنج اجرا شده در پارک وی خیابان فرشته09121675601
گچبری سینی کنج,تاج,گل,گچبری دستی ,عکس گچبری ,مدل های گچبری خوب,مدل های گچبری جدید,گچبری مدرن,کچبری کلاسیک,خدمات داخلی ساختمان,طراحی و اجرای گچبری های دستی,خدمات ساختماندر تهران,گچبری چیست,گچبر ماهردرتهران,استا گچبر ماهر ,گچکار ماهر,گچکار ساختمان,بنا گچبر,بنا گچکار,گچبری قاب,گچبری سرقاب,گچبری قاب روی دیوار,مدل قابندی دیوار,طراحی داخلی,اجرای گچبری,گچبری سنتی,گچبری سلطنتی,گچکارخوب,گچبر خوب,تزیینات داخلی ساختمان,سینس کنج,گچبری سقف پزیرایی,ابزار های برشی,لبه نور مخفی

گچبری سینی کنج کلاسیک رضا پارسایی09121675601

گچبری سینی کنج09121675601رضا پارسایی
گچ تیز,گچ خوش مایه,انواع گچ,گچبری,گچ جبل,گچ کشته,گچ خمیری,گچ دیرگیر,گچ بتونیی,گچ سفید,گچ وخاک,تیغه گچی,گچ چیست,اموزش درست کردن گچ,اموزش پنجه زدن گچ,تاریخ گچ در تاریخ اسلام,طرز استفاده از گچ,گچ کیسه ای,گچ فله,قیمت گچ,گچ در ساختمان,گچ ساختمانی

انواع گچ

گچ فقط در آب حل می شود  و نسبت درصد آن با آب رابطه مستقیم دارد انواع گچ به لحاظ شیوه ساخت عبارتند از ...